טרנד היופי הנקי – מילות הבאזז הטרנדיות בשנת 2023 בתחום היופי (ובכלל)  הינן; קיימות, אימפקט סביבתי, בר קיימא, טבעוני, טבעי או אורגני, ביטויים אלה משקפים מגמה עולמית שצוברת תאוצה במהירות ובהתאמה גם המכירות. 

תנועת היופי הנקי, פעם טרנד נישה שדגל בו אנשים כמו Goop, הפכה למיינסטרים. דו”ח חדש, שפורסם בפברואר 2019 על ידי ה-British Soil Association Certification, הודיע ​​כי צרכנות מודעת דחפה את שוק היופי והרווחה הטבעי בבריטניה לשיא של כל הזמנים.

בני דור המילניום ודור ב Z מובילים את הדרך, מוצרי קוסמטיקה וטיפוח באירופה שהוסמכו עם Soil Association COSMOS הכפילו את המכירות שלהם בשנה שעברה והגיעו ליותר מ-10,000 מוצרים ב-794 מותגים, מה שדחף את המגזר לשנת הצמיחה השמינית ברציפות שלו.

כשקלרינס מציגה לראשונה קו טיפוח טבעוני (טבעוני, ללא פראבנים, ללא סולפטים וללא פתלאטים, עם אריזה עשויה מחומר ממוחזר שמקורו ביערות בניהול בר-קיימא), ו-Wella Professionals מציגה צבע שיער על בסיס צמחי, ברור כי תנועת היופי הנקי צברה תאוצה רצינית.

מה זה “יופי נקי”?

מאחר וזה עדיין שוק מתהווה ההגדרה של “יופי נקי” (Clean beauty) עדיין פתוחה לפרשנות. על פי רוב מדובר במוצרים שמיוצרים ממרכיבים מהטבע (מוצר :’טבעי’, ‘נקי’, ‘ירוק’ ו’היפואלרגני’), אין עדיין תקן ולכם לעיתים חברות מנצלות זאת לרעה על ידי פרסום מטעה.

יש הטענים כי מונחים כמו נטול כימיקלים הם טיפשיים כי כל המרכיבים הם כימיקלים, בין אם הם מהטבע או סינתטיים. מה שחשוב זה לקרוא מה הם המרכיבים של המוצר, המילה “‘טבעי’ כבר לא תהא מספיקה כאישור עבור מותגי קוסמטיקה ב-2023, ככל שהצרכניות ממשיכות לבחון את התווית כדי לדעת מה יש במוצרים שהם שמים על העור שלהם, אני מעריכה ש”אפס חומרים מגרים יהפכו לסטנדרט החדש של יופי טבעי”.

מאיפה הגיעה תנועת היופי הנקי?

ברור שהצרכנים עושים בחירות שקולות. תעשיית הבריאות העולמית, לפי דו”ח Global Wellness Economy Monitor לשנת 2018 ללא מטרות רווח, גדלה בערכה מ-3.7 טריליון דולר ב-2015 ל-4.2 טריליון דולר ב-2017, עלייה של 12.8 אחוזים. “כלכלת הבריאות צמחה כמעט פי שניים מקצב הצמיחה הכלכלית העולמית [3.6 אחוז]”, על פי הדו”ח. ההכנסות מטיפול אישי ויופי היוו 1.082 מיליארד דולר ב-2017.

קיימת אובססיה לבריאות ולניקוי רעלים, הן במונחים של תזונה והן בדרישות ממוצרי הקוסמטיקה, עובדה זו מעוררת ביקוש למרכיבים ‘נקיים’. הצרכנים הופכים בקיאים יותר בכל הקשור לגירויים אפשריים הנגרמים על ידי מרכיבים סינתטיים בניחוחות וחומרים משמרים וקוראים את התוויות בזהירות רבה יותר, הרגל שנלקח ממעבר המכולת”.

הגורם השני הוא העלייה באנשים המדווחים על עור רגיש. “רופאי עור מדווחים על תופעה הולכת וגוברת של עור רגיש הנגרמת מחשיפה מוגברת לזיהום, מתח ותוקפנות דיגיטלית”. מחקר בארה”ב העלה כי נשים חשופות כעת לממוצע יומי של 126 כימיקלים ממוצרי קוסמטיקה, מזון, חומרי ניקוי וזיהום.

“עבור צרכנים, רגישות העור היא הבאזז החדש, לפני האנטי אייג’ינג, וזה מניע את המעבר לטיפול בעור עם מרכיבים טבעיים וישרים”. כיום 21% מהצרכנים בארה”ב מחפשים כעת מוצרי טיפוח עם כמה שפחות מרכיבים מתוצרי נפט, מחפשים ירוק, נקי וטבעי.

מוצרים על בסיס צמחי

2022 מגיעה עם הרעיון של יופי ירוק, בהשראת כימיה ירוקה. בדיוק כמו ב-2021, שמים דגש על מרכיבים טבעיים על בסיס צמחי. מגמות כגון טיפוח העור עם מוצרים מושרים פרוביוטיים המוסיפים חיידקים לעור ועוזרים לו לשמור על האיזון האופטימלי שלו. למרות שכבר קיימים מוצרי טיפוח כאלה, זה הולך לגדול באופן אקספוננציאלי ככל שהמחקר על פרה-ביוטיקה, פרוביוטיקה ופוסט-ביוטיקה מתקדם.

הכלורופיל עושה הרבה יותר מסתם לעזור לצמחים או אצות במהלך הפוטוסינתזה. מולקולה זו יכולה לעשות פלאים לעור ולגוף שלך מכיוון שיש בו ויטמינים המועילים לכל סוגי העור.

זה יכול להפחית אקנה, למזער קמטים, להרגיע גירוי. הרבה לפני שהוא שימש במוצרי טיפוח, הוא שימש בטיפולים ומחלות איורוודיות הודיות. יש לו תכונות נוגדות חמצון ואנטי אייג’ינג. לדעתי, מרכיב זה חייב להיות התחליף העתידי של רטינול.

מה נחשב כמרכיב רעיל?

ההגדרה עד כמה מרכיב רעיל תלויה במיקום שלך בעולם. בעוד שהאיחוד האירופי אוסר על יותר מ-1,300 מרכיבים ממוצרי קוסמטיקה, יופי הוא אחת התעשיות הפחות מוסדרות בארה”ב, ואוסר על כ-30. 

חוק המזון, התרופות והקוסמטיקה הפדרלי הוא הפיקוח היחיד של ממשלת ארה”ב על מרכיבים בקוסמטיקה, ולא הרבה יש השתנה מאז שהועבר לראשונה בשנת 1938 – בינתיים, נכנסת התעשייה לוואקום שנוצר ומייצרת לעצמה תקנים והגדרות.

קיימת הסכמה גורפת כי השימוש במרכיבים אגרסיביים וכימיקלים סינתטיים אינם בריאים ומייצרים נזק לעור, לעיתים קיים שיפור מהיר של מראה העור אך זה מתגמד לאור הנזק ארוך הטווח.

שמנים מינרליים (נפט, פטרולאטום, פרפינום ליקווידום) יכולים לסתום נקבוביות, והם תוצר לוואי זול של תעשיית הנפט הגולמי; וסיליקונים (כגון דימתיקון) יכולים גם לגודש את העור. סודיום לאוריל סולפט (SLS) מסיר לחות; בעוד שפתלטים (DBP, DEHP, DEP, BPA) – חומרים מתחלבים המצויים בניחוחות סינתטיים, ספריי שיער ולקים – יכולים להיספג דרך העור. פרבנים (מתיל, אתיל, בוטיל, פרופיל) הם חומר משמר שנוי במחלוקת מכיוון שהם נקשרו לסרטן השד ולבעיות רבייה.

מותג הטיפוח האמריקאי Cult Drunk Elephant הציג שישה חומרי גלם כחשודים בגירוי העור (שמנים אתריים, אלכוהול מייבש, סיליקונים, מסכים כימיים, צבעי ריח ו-SLS). עם זאת, מותגים אחרים – כמו Balance Me, שמוצריהם נקיים מפרבנים, שמנים מינרליים, סולפטים, יתדות, נפט, סיליקונים, פרופילן גליקול, מיקרו-חרוזים, ניחוחות וצבעים מלאכותיים – בוחרים להשתמש דווקא בשמנים אתריים. “רבים נוסו ונבדקו במשך מאות שנים כך שנוכל לסמוך על היעילות שלהם”, אומרת מייסדת שותפה של Balance Me, קלייר הופקינס.

שקיפות היא המפתח. היצרן צריך להיות נאמן לעצמו ולצרכנים שלו – יש להימנע מתיוג מעורפל. חלק מהטרנד של “יופי הנקי” מחייב שימוש במרכיבים ממקור טבעי ומתהליך ייצור איכותי שעומד בתקנים. ככל שאנשים מודעים יותר למרכיבים ולמוצרים שהם מורחים על העור שלהם כך הדרישה שלהם להבין ממה עשוי המוצר גדלה ולכן יש להשתמש בתווית ברורה. 

הגנה מפני אור כחול (Blue Light Protection)

טרנד נוסף שמתחבר הינו התמודדות עם “אור כחול” באמצעים טבעים כגון אסטקסנטין נוגד חמצון עוצמתי. אנחנו חיים בתקופה שבה כמעט הכל דיגיטלי, אור כחול הוא הבעיה החדשה. ידוע גם בשם High Energy Visible (HEV), הוא פולט מכל הגאדג’טים האלקטרוניים כגון טאבלטים, סמארטפונים, מחשב נייד. לדברי מומחים, HEV מסוגל לחדור עמוק יותר לתוך העור מאשר קרני שמש UVA ו-UVB. האור הכחול גובה מחיר מהעור שלך, וחשיפה אליו במהלך הלילה נחשבת כמסוכנת לתהליך התיקון הטבעי של העור וגורם להזדקנות מוקדמת. 

יופי נקי מתפתח ליופי מודע

התפיסה של הצרכנים לגבי יופי נקי מתפתחת ל”יופי מודע”, כפי שמכונה על ידי כמה קהילות צרכנים. מהו יופי מודע? ובכן, יופי מודע אינו שונה במהותו מהיופי הנקי ולמעשה מבוסס על אותם עמודי תווך.

אותה מגמה של עידוד מעבר למוצרים עדינים, מודעים לסביבה, לא רעילים ואתיים. ההבדל בין השניים טמון בתהליך הזיהוי של הצרכנים האם המוצרים באמת מתאימים להצהרת היצרן. משתמשות יופי מודעות ממנפות את המומחיות והניסיון שלהן כדי להגדיר מה המשמעות של “נקי” עבורן באופן ספציפי. 

באופן זה, הם מחליטות את אילו מוצרים הם מחשיבות כמוצרים עדינים ובטוחים לעור ולגוף שלהם, על סמך המרכיבים שהן יודעות שפועלים על העור שלהם, תוך הימנעות מאלה שהם יודעים שהם אלרגיים או רגישים אליהם.

שלושת כללי הזהב של יופי מודע

  1. הכלל הראשון: תהי מנהיגה ומובילה בבחירות שלך בחרי מוצרים עדינים, שימי דגש על קיימות ואיכות סביבה, וכמובן וודאי שאין במוצר חומרים רעילים. 
  2. הכלל השני: שקיפות וקידם חינוך באמצעות מדע. בעוד שמידע מדעי נכלל מזמן בקמפיינים שיווקיים, שימי לב שרבים מהם למרות התואר ד”ר והחלוק הלבן הינם שיווקיים ולכן עליך לדרוש יותר עומק. ללמוד את הפן המדעי, המחקרים והמנגנונים שמאחורי המרכיבים. 
  3. הכלל השלישי: לא לוותר על יעילות המוצר, אל תתפשרי על ביצועים וחווית משתמש. ניתן לקבל מוצרים בעלי ערך אמיתי בנוסף להיותם טבעיים וברי קיימא.

אני ממליצה על סדרת מוצרי טיפוח העור Asta-In מבית פיורמג’יק.

פיורמג’יק הינה חברת ביוטכנולוגיה שמתמחה בגידול מיקורו אצות (אצת Haematococcus pluvialis) לצורך הפקת אסטקסנטין טבעי, אסטקסנטין ידוע כנוגד החמצון החזק בטבע אנחנו גאים להציג לכם את סדרת מוצרי הבריאות שלנו המועשרים באסטקסנטין תחת המותג Asta-In


כל המידע הרפואי/שאינו רפואי, לרבות מידע אודות שיטות והמלצות טיפול/מידע תרופתי/גופים מקצועיים/גורמי טיפול, שמופיע באתר, מובא כמידע כללי ואין לראות בו בשום אופן תחליף לייעוץ/טיפול רפואי פרטני על ידי גורם רפואי מוסמך או המלצה על גורם רפואי/גוף רפואי או טיפולי כלשהו, פרטי או מוסדי.

האתר נועד לרכז מידע כללי ואין להסתמך על המידע שבו בנפרד ו/או בניגוד ו/או כתחליף לייעוץ רפואי מותאם. כל מידע שמוצג באתר נאסף ו/או נוצר לפי מיטב ידיעת בעלי האתר ומתוך כוונה להנגישו לציבור המעוניין. על כן, יתכן שהמידע יכיל טעויות ו/או אי-דיוקים ו/או שגיאות. כל העושה שימוש ו/או מסתמך על המידע שבאתר עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד.

התוכן והמידע שמופיעים באתר אינם מהווים מידע רשמי של משרד הבריאות ו/או בתי החולים ו/או קופות החולים בישראל ו/או הגורמים המבטחים, והוא אינו מופעל בחסות מי מהגורמים הללו.

בכל מקרה של סתירה בין המידע המופיע באתר לבין מידע שמופיע באתרים ו/או פרסומים רשמיים של מי מהגופים הללו, יש להסתמך על המידע שבאתרי ו/או פרסומי ספקי השירותים הרפואיים.


הצטרפו אלינו

וקבלו קופון הנחה של 
10%
לקניה הראשונה!

דילוג לתוכן