אחת מהמילים ‘החמות’ של שוק התזונה הבריאה היא אנטי אוקסידנט (נוגד חמצון), מולקולה שתפקידה לנטרל את הרדיקלים החופשיים בגוף. על פי סקר שנערך בארה”ב מסתבר שאך מעטים מבינים על מה מדובר, כמה באמת צריך והיכן מוצאים אותם. תאי הגוף חווים איומים מתמידים, ממחסור במזון ועד לפלישה נגיפית. איום משמעותי ונפוץ יותר נובע ממולקולות כימיות המכונות רדיקלים חופשיים, שעלולות לפגוע בתא ובחומר הגנטי שבו.

רדיקלים חופשיים באים במגוון צורות, אולם המשותף לכולם זה שיש להם ‘תיאבון’ לאלקטרונים אותם יגנבו ברצון מכול מולקולה מתאימה הנמצאת בסביבתם.

מהם נוגדי חמצון?

נוגדי חמצון הם מולקולות הנלחמות ברדיקלים חופשיים בגוף. רדיקלים חופשיים הם תרכובות שעלולות לגרום נזק אם הרמות שלהם הופכות גבוהות מדי בגוף שלך. הם קשורים למחלות מרובות, כולל סוכרת, מחלות לב וסרטן. לגוף שלך יש הגנות נוגדות חמצון משלו כדי לשמור על רדיקלים חופשיים בשליטה. עם זאת, נוגדי חמצון נמצאים גם במזון, בפירות, ירקות ומזונות אחרים על בסיס צמחי כגון ויטמינים E ו-C, שהוכחו כנוגדי חמצון יעילים. נוגדי חמצון ממיקרו אצות הוכחו כחזקים במיוחד ואפקטיביים פי 6000 מויטמין C ראוי לציין את מלך נוגדי החמצון אסטקסנטין. נוגדי חמצון משמשים גם כחומרים משמרים בתעשיית המזון לצורך הגדלת חיי המדף.

כיצד פועלים רדיקלים חופשיים?

רדיקלים חופשיים נוצרים כל הזמן בגוף שלך, ללא נוגדי חמצון, רדיקלים חופשיים יגרמו לנזק רציני מהר מאוד, ובסופו של דבר למוות. עם זאת, רדיקלים חופשיים ממלאים גם תפקידים חשובים החיוניים לבריאות, לדוגמה, תאי החיסון שלך משתמשים ברדיקלים חופשיים כדי להילחם בזיהומים, כתוצאה מכך, הגוף שלך צריך לשמור על איזון מסוים של רדיקלים חופשיים ונוגדי חמצון. כאשר הרדיקלים החופשיים עולים במספרם של נוגדי החמצון, זה יכול להוביל למצב שנקרא לחץ חמצוני. מתח חמצוני ממושך עלול לפגוע ב-DNA שלך ובמולקולות חשובות אחרות בגוף שלך. לפעמים זה אפילו מוביל למוות של תאים. נזק ל-DNA שלך מגביר את הסיכון לסרטן, וכמה מדענים שיערו שהוא ממלא תפקיד מרכזי בתהליך ההזדקנות.

מהן הסיבות לייצור מוגבר של רדיקלים חופשיים?

אורח חיים מודרני, מתח וגורמים סביבתיים הוכחו כמקדמים היווצרות מוגזמת של רדיקלים חופשיים ולחץ חמצוני, לדוגמה:

  1. זיהום אוויר
  2. עשן סיגריות
  3. צריכת אלכוהול
  4. רעלים
  5. רמות גבוהות של סוכר בדם.
  6. צריכה גבוהה של חומצות שומן רב בלתי רוויות .
  7. קרינה, כולל שיזוף מוגזם.
  8. זיהומים חיידקיים, פטרייתיים או ויראליים.
  9. צריכה מוגזמת של ברזל, מגנזיום, נחושת או אבץ .
  10. יותר מדי או מעט מדי חמצן בגופך.
  11. פעילות גופנית אינטנסיבית וממושכת, הגורמת לנזק לרקמות .
  12. מחסור בנוגדי חמצון. 

איך עודף רדיקלים ומתח חמצוני משפיעים על הגוף שלנו?

מתח חמצוני ממושך מוביל לסיכון מוגבר לתוצאות בריאותיות שליליות, כגון מחלות לב וכלי דם וסוגים מסוימים של סרטן. תזונה עתירת אנטי אוקסידנטיים חשובה לשמירת הבריאות והיא עשויה לתרום למניעת בעיות רפואיות רבות, לרבות טרשת עורקים, סרטן ואף להועיל לפוריות הגבר.

חשוב לדעת שבאופן טבעי רדיקלים חופשיים נוצרים כל הזמן בגופינו (כחלק מתהליך הנשימה התאית), עובדה זו מעצימה את הצורך המערכת הגנה יעילה, הגוף שלנו צריך “כיפת ברזל” נגד רדיקלים חופשיים, ללא מערכת ההגנה של נוגדי החמצון, הרדיקלים החופשיים יכולים לגרום לנזקים בריאותיים משמעותיים מאוד.

הגוף שלנו צריך לשמור כל הזמן על איזון בין רמות הרדיקליים החופשיים לבין רמות נוגדי החמצון. כשרמות הרדיקלים החופשיים גבוהות מרמות נוגדי החמצון, עלול להיווצר מצב בגוף שנקרא ‘מתח חמצוני’ או בלועזית סטרס חמצוני. 

רמה גבוהה של מתח חמצוני עלולה לגרום נזק לדנ”א ולמבנים חשובים נוספים בתאים ואפילו למוות של תאים. הנזק לדנ”א מעלה את הסיכון להתפתחות של מחלות אוטואימוניות כגון סכרת, לחץ דם וגם סרטן. התחמצנות של שומנים בכלי הדם יכולים לגרום לאיבוד הגמישות של כלי הדם, וכפועל יוצא ליתר לחץ דם וכן לתהליכי טרשת עורקים. גם תוצרי הפירוק של חמצון השומנים, עלולים לגרום לתהליכים דלקתיים בגוף. מדענים מקשרים בין מתח חמצוני לתהליכי הזדקנות מואצת, לדוגמה הזדקנות העור.

אסטקסנטין – נעים להכיר

אסטקסנטין הוא פיגמנט אדום חזק המשתייך למשפחה של רכיבים טבעיים הנקראים הקרוטנואידים משפחה זו מכילה חומרים כמו בטא קרוטן או ליקופן. אסטקסנטין הינו קרוטנואיד שמשמש כתזונה העיקרית של בעלי חיים ימיים כגון דגי סלמון, לובסטרים ושרימפסים. למעשה הצבע הוורדרד שלהם מגיע מהאסטקסנטין.

ריכוז גבוה מאוד של אסטקסנטין מצוי במיקרו אצה בשם המטוקוקוס פלוויאליס. לאצה זו מנגנון הישרדותי ייחודי, כשהיא נמצאת במצב של עקה (סטרס) היא מייצרת כמות גדולה של אסטקסנטין במטרה להגן על עצמה מפני גורמי עקה סביבתיים כגון חוסר מזון או קרינת שמש חזקה.

מנגנון הישרדות עתיק הימים למעשה מונע את הנזק לתאים. העובדה שהזן הספציפי הזה ידוע כיצרן הגדול ביותר בטבע של אסטקסנטין מסביר מדוע נבחר להפקה מסחרית של אסטקסנטין טבעי עבור עולם תוספי התזונה והמזון הפונקציונלי, חברת פיורמג’יק הממוקמת במושב יד רמב”ם הקימה חוות גידול מסחרית לצורך הפקה יעילה, זמינה ואיכותית של אסטקסנטין. מחקרים מהשנים האחרונות מלמדים כי האסטקסנטין פועל כנוגד חמצון עוצמתי מאוד – מהפוטנטיים ביותר בטבע, וזאת הסיבה שהוא זכה לכינוי “מלך נוגדי החמצון” הטבעיים. למעלה מ- 500 מחקרים במודלים שונים נעשו על האסטקסנטין בשנים האחרונות, כדי לבחון את רמת העוצמה שלו כנוגד חמצון ואת התועלות הבריאותיות שלו. 

סקירת מחקרים קליניים שנעשו על אסטקסנטין

פרסומים מדעיים רבים פרסמו בשנים האחרונות בהקשר של אסטקסנטין. חומר הגלם הייחודי נחקר על ידי קבוצות חוקרים שונות ברחבי העולם. נערכו מעל ל- 50 מחקרים קליניים על השפעותיו הבריאותיות ובטיחות השימוש בו בבני אדם. ברוב המחקרים הקליניים נעשה שימוש באסטקסנטין כרכיב בודד, וב- 20% מהמחקרים השתמשו בו בפורמולציות עם רכיבים טבעיים נוספים. בכ- 80% מכלל המחקרים הקליניים נעשה שימוש באסטקסנטין שהופק מהאצה הייחודית המטוקוקוס פלוואליס. מידע מחקרי זה תומך בכך שאסטקסנטין שהופק מאצה זו יש את התמיכה המדעית הנרחבת ביותר בכל הקשור להשפעות הבריאותיות על האדם, אשר כוללות:

שמירה על מאזן נוגדי החמצון בגוף 

תמיכה בבריאות מערכת הלב וכלי הדם 

תמיכה בבריאות העור 

תמיכה בתהליך הזדקנות בריא 

תמיכה בהתאוששות מהירה של הגוף לאחר פעילות גופנית 


כל המידע הרפואי/שאינו רפואי, לרבות מידע אודות שיטות והמלצות טיפול/מידע תרופתי/גופים מקצועיים/גורמי טיפול, שמופיע באתר, מובא כמידע כללי ואין לראות בו בשום אופן תחליף לייעוץ/טיפול רפואי פרטני על ידי גורם רפואי מוסמך או המלצה על גורם רפואי/גוף רפואי או טיפולי כלשהו, פרטי או מוסדי. האתר נועד לרכז מידע כללי ואין להסתמך על המידע שבו בנפרד ו/או בניגוד ו/או כתחליף לייעוץ רפואי מותאם. כל מידע שמוצג באתר נאסף ו/או נוצר לפי מיטב ידיעת בעלי האתר ומתוך כוונה להנגישו לציבור המעוניין. על כן, יתכן שהמידע יכיל טעויות ו/או אי-דיוקים ו/או שגיאות. כל העושה שימוש ו/או מסתמך על המידע שבאתר עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד. התוכן והמידע שמופיעים באתר אינם מהווים מידע רשמי של משרד הבריאות ו/או בתי החולים ו/או קופות החולים בישראל ו/או הגורמים המבטחים, והוא אינו מופעל בחסות מי מהגורמים הללו. בכל מקרה של סתירה בין המידע המופיע באתר לבין מידע שמופיע באתרים ו/או פרסומים רשמיים של מי מהגופים הללו, יש להסתמך על המידע שבאתרי ו/או פרסומי ספקי השירותים הרפואיים.


הצטרפו אלינו

וקבלו קופון הנחה של 
10%
לקניה הראשונה!

דילוג לתוכן